Har ni inte koll...?

Funderar hur ni som inte köper svenskt kött rakt igenom tänker....

Funderar hur butiker ens kan överväga att ta in icke svenskt kött och lägga i hyllorna...😱
Dessutom blir man grundlurad om man inte LUSLÄSER alla etiketter och info på förpackningen...
För ett par månader sedan låg det köttfärs i kyldisken på Ica Örbyhus där det stod 59.90 kr kg på en prislapp ovanför köttfärsen...
Jag tog två förpackningar, den översta jag tog var det en väl synlig klisterlapp på där det står Svenskt kött på...
Glad i hågen åker jag hem, kollar på kvittot som jag alltid gör efter att jag handlat på Ica Örbyhus...Tyvärr sker det "fel" väldigt ofta på den butiken...
På kvittot stod det då två olika priser...
Det visade sig att Svenskt kött förpackningen kostar 89.90 kr kg...och att förpackningen under som kostade 59.90 inte var svensk...Man hade alltså blandat och satt en stor skylt med 59.90...Jag såg Svenskt kött...👍 
Fy fan så besviken och arg jag vart...
Jag borde självklart blivit misstänksam när det var 59.90 kr...
Önskar att det borde bara vara svenskt kött i kyldisken...då slapp man bli besviken...

Förstår att det är en kostnadsfråga...det är ju dyrare...men om man omprioriterar lite så har man råd...skippa ciggen, snuset, hämtmaten...mm mm

Finns en annan aspekt på detta också...antibiotika resistens...😱😱😱 
Läste en artikel i Land där man påstår att 2050 kommer 10 miljoner människor att dö av vanliga infektioner pga av att bakterierna kommer vara resistenta mot antibiotika...

Fyra enkla saker du kan göra för att stoppa antibiotikaresistens:

1.Köp svenskt kött och låt varorna från värstingländerna ligga kvar i butikshyllan. Handen på hjärtat, känns kycklingkött från en thailändsk djurfabrik okej?

  1. 2.Sluta tjata på doktorn. Det är jättejobbigt med barn som har öroninflammation och inte vill sova. Det blir stökigt på jobbet och dyrt att behöva stanna hemma – men lita på att doktorn gör rätt i att skicka hem dig utan antibiotika.
  2. 3.Tvätta händerna. Se till att tvätta händerna före och efter besök på lantbruk med djur, ridhusets stall och djurparker. Då minskar risken för smittspridning och därmed risken att djurägaren måste använda antibiotika.
  3. 4.Ät inte överbliven antibiotika. Kan du göra en bakterieodling i badrummet? Om inte så kan det vara värt att sluta vara din egen allmänläkare och inse att du själv inte kan känna om det är virus eller bakterie som gjort dig sjuk. Att hamstra antibiotika och självmedicinera är alltså en dålig idé.

Kommentera här: